ديدگاه‌ها در روان‌شناسي مدرن

۳ بازديد

روش هاي متفاوتي براي تفكر در مورد رفتار انسان وجود دارد. روانشناسان هنگام مطالعه نحوه تفكر، احساس و رفتار افراد از ديدگاه هاي مختلفي استفاده مي كنند.

ديدگاه‌ها در روان‌شناسي مدرن

برخي از محققان بر روي يك مكتب فكري خاص مانند ديدگاه زيست‌شناختي تمركز مي‌كنند، در حالي كه برخي ديگر رويكرد التقاطي‌تري دارند كه ديدگاه‌هاي متعددي را در بر مي‌گيرد. هيچ ديدگاه واحدي وجود ندارد كه «بهتر» از ديگري باشد. هر كدام به سادگي بر جنبه هاي مختلف رفتار انسان تأكيد دارند.

ديدگاه هاي اصلي در روانشناسي مدرن

سال‌هاي اوليه روان‌شناسي تحت سلطه مجموعه‌اي از اين مكاتب مختلف فكري بود. اگر دوره روانشناسي را گذرانده ايد، ممكن است به ياد داشته باشيد كه در مورد ساختارگرايي، كاركردگرايي، روانكاوي، رفتارگرايي و انسان گرايي كه همگي مكاتب متفاوتي از تفكر روانشناختي هستند، ياد گرفته ايد.

با رشد روانشناسي، تعداد و تنوع موضوعاتي كه روانشناس ها به بررسي آن مي پردازند نيز گسترش يافته است. از اوايل دهه 1960، رشته روانشناسي شكوفا شد. همانطور كه عمق و وسعت موضوعات مورد مطالعه توسط روانشناسان نيز با سرعتي سريع به رشد خود ادامه مي دهد.

تعداد كمي از روانشناسان ديدگاه خود را بر اساس يك مكتب فكري خاص شناسايي مي كنند. در حالي كه هنوز تعدادي رفتارشناس يا روانكاو خالص وجود دارند، اكثر روانشناسان امروزه كار خود را بر اساس حوزه تخصصي و ديدگاه خود دسته بندي مي كنند.

رويكردهاي مختلف به يك موضوع

هر موضوعي در روانشناسي را مي توان به روش هاي مختلفي بررسي كرد. مثلاً موضوع پرخاشگري را در نظر بگيريم.

متخصصي كه بر ديدگاه بيولوژيكي تأكيد مي كند، به چگونگي تأثير مغز و سيستم عصبي بر رفتار پرخاشگرانه نگاه مي كند.

متخصصي كه بر ديدگاه رفتاري تاكيد مي كند، به اين مي پردازد كه چگونه متغيرهاي محيطي اقدامات تهاجمي را تقويت مي كنند.
متخصصي كه از يك رويكرد بين فرهنگي استفاده مي كند ممكن است در نظر بگيرد كه چگونه تأثيرات فرهنگي و اجتماعي به رفتار پرخاشگرانه يا خشونت آميز كمك مي كند.

در اينجا هفت ديدگاه عمده در روانشناسي مدرن آورده شده است.


1. ديدگاه روان پويايي

ديدگاه روان پويشي با كار زيگموند فرويد سرچشمه گرفت. اين ديدگاه از روانشناسي و رفتار انسان بر نقش ضمير ناخودآگاه، تجربيات اوليه دوران كودكي و روابط بين فردي براي توضيح رفتار انسان و همچنين درمان بيماري هاي رواني تأكيد دارد.

به لطف كار و تأثير فرويد، روانكاوي به يكي از اولين نيروهاي اصلي در روانشناسي تبديل شد. فرويد ذهن را متشكل از سه عنصر كليدي مي دانست: id، ego و superego.

شناسه بخشي از روان است كه شامل تمام خواسته هاي اوليه و ناخودآگاه است.
ايگو جنبه اي از روان است كه بايد با خواسته هاي دنياي واقعي مقابله كند.
سوپرايگو آخرين بخش از روان است كه رشد مي كند و وظيفه دارد تمام اخلاقيات، استانداردها و ايده آل هاي دروني شده ما را مديريت كند.

در حالي كه ديدگاه روان پويشي امروزه به آن مسلط نيست، همچنان يك ابزار روان درماني مفيد است.

2. ديدگاه رفتاري

روانشناسي رفتاري بر رفتارهاي آموخته شده تمركز دارد. اين بر اساس كار روانشناساني مانند ادوارد ثورندايك و جان بي واتسون شكل گرفت. رفتارگرايي در اوايل قرن بيستم بر روانشناسي غالب شد اما در دهه 1950 شروع به از دست دادن قدرت خود كرد.

رفتارگرايي با ديدگاه‌هاي ديگر متفاوت است، زيرا صرفاً بر رفتارهاي قابل مشاهده تمركز مي‌كند تا بر حالات دروني.

امروزه ديدگاه رفتاري همچنان به چگونگي يادگيري و تقويت رفتارها مي پردازد. اصول رفتاري اغلب در محيط‌هاي سلامت روان به كار مي‌رود، جايي كه درمانگران و مشاوران از اين تكنيك‌ها براي توضيح و درمان انواع بيماري‌ها استفاده مي‌كنند.

3. ديدگاه شناختي

در طول دهه 1960، ديدگاه جديدي به نام روانشناسي شناختي ظهور كرد. اين حوزه از روانشناسي بر فرآيندهاي ذهني مانند حافظه، تفكر، حل مسئله، زبان و تصميم گيري تمركز دارد.

ديدگاه شناختي تحت تأثير روانشناساني مانند ژان پياژه و آلبرت بندورا، در دهه هاي اخير به شدت رشد كرده است.

روانشناسان شناختي اغلب از يك مدل پردازش اطلاعات (مقايسه ذهن انسان با كامپيوتر) براي درك چگونگي كسب، پردازش، ذخيره و استفاده از اطلاعات استفاده مي كنند.

4. ديدگاه بيولوژيكي

مطالعه فيزيولوژي نقش عمده اي در توسعه روانشناسي به عنوان يك علم جداگانه ايفا كرد. امروزه اين ديدگاه به عنوان روانشناسي زيستي شناخته مي شود (همچنين به آن روانشناسي زيستي يا روانشناسي فيزيولوژيكي نيز مي گويند). ديدگاه بر مباني فيزيكي و بيولوژيكي رفتار تأكيد دارد

محققان با ديدگاه بيولوژيكي در روانشناسي ممكن است به چگونگي تأثير ژنتيك بر رفتار يا تأثير آسيب به مناطق خاصي از مغز بر شخصيت نگاه كنند.

سيستم عصبي، ژنتيك، مغز، سيستم ايمني و سيستم غدد درون ريز تنها چند موضوع مورد علاقه روانشناسان زيستي هستند. در طول چند دهه گذشته، چشم انداز به طور قابل توجهي با پيشرفت در توانايي ما براي كاوش رشد كرده است

بيشتر بدانيد:از بين بردن افكار منفي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.